15/8/09

Avui és noticia...


Des d'avui a Oaxaca, dos grans del jazz, Ken Basman i Pere Soto




Publicat a Periodismo de Paz. Ciudadanía Express
Dissabte 15 d'agost de 2009

Fortino TORRENTERA O.
Oaxaca. Mèxic. La nit d'aquest divendres inicia una sèrie de presentacions i classes magistrals amb dos grans exponents del jazz reconeguts internacionalment, els guitarristes Kenneth Aaron Basman i Teixidor Pere Soto.

Avui a les 20:00 hores a La Biznaga que es localitza en García Vigil 512, ambdós músics, reconeguts per la seva mestria en l'execució de la guitarra obriran una sèrie de concerts que després continuaran en altres parts de la república.

Les esmentades presentacions continuaran el dimarts 18 agost a les 22:00 hores en El Borgo Jazz, ubicat a Murguía 202; mentre que el 19 i 20 agost a les 23:00 hores en el Col·lectiu Central de Gentilhome 302 en el centre d'aquesta capital.

Simultàniament, el 19 i 20 agost de 11:00 a 14:00 hores donaran una xerrada i una masterclass a la Fonoteca Eduardo Mata annex al Cineclub El Pochote, localitzat en García Vigil 817, Centre Històric
En aquestes classes magistrals compartiran els seus coneixements en estils, tècniques, repertoris, anàlisi de les seves músiques amb discografia i video, així com de Django Reinhardt a Wes Montgomery, amb una quota de recuperació de només 200 pesos.
El talent i experiència de Ken Basman des d'avui a Oaxaca.

La seva talla l'ha portat a compartir l'escenari amb figures com Bob Pearson (saxòfon amb Sinatra). Hank Stampf (Woody Herman) i Randy Bernsen (Joe Zawinul) per esmentar-ne alguns.

Pere Soto és compositor, arranjador, productor discogràfic i per la seva tècnica depurada és considerat un dels més importants guitarristes de jazz, fins i tot catalogat com el successor de Django Reinhardt.
Ha format diferents bandes per diversos països, amb una carrera a nivell internacional des dels anys 80. Amb formació en solfeig, piano, guitarra, banjo, sota elèctric, harmonia, història de la música, contrapunt, formes, instrumentació, harmonia del segle XX.
Ha estat deixeble de Gabriel Breznic en harmonia clàssica i en formes musicals, a l'Escola Zeleste de Barcelona. En 1989 el seu primer disc LP Coincidencies va ser nominat a millor disc de l'any per Nacional-Radi 4.
Ha estat convidat especial en nombrosos esdeveniments jazzístics d'Europa, com el Festival de Jazz Experimental d'Eindhoven (Holanda) al costat de Tom Cora (New York) i Niko Langenhuisen (Amsterdam) va gravar un programa especial per a "Jazz&Co" de TV3, amb el seu grup Pere Soto & Bill Gerhardt Quartet, entre altres participacions. El 2002 va ingressar a l'Associació de compositors de Catalunya. El seu disc més recent és "Swing Gitane".

Els interessats en les classes magistrals, hauran de dirigir-se a la Fonoteca Eduardo Mata, localitzada en García Vigil 817, entrant pel carreró Marcos Pérez o cridar al (951) 514 1194.

Sempre va mostrar passió i lliura per descobrir nous talents, diuen creadors i crítics

Sempre va mostrar passió i lliura per descobrir nous talents, diuen creadors i crítics
Va morir Tere Pecanins, notable galerista i directora artística
Amb les seves germanes Montserrat i Ana María va fundar la galeria que l'octubre celebrarà 45 anys

Es va iniciar en el setè art de la mà de cineastes independents en els anys 60, va relatar
M. MacMasters, E. Montaño, F. Camacho i A. Flors.


Publicat a La Jornada

Dissabte 15 d'agost de 2009

La galerista i directora artística de cinema María Teresa Pecanins (Barcelona, 1930) va morir ahir a les 10:14 hores d'una aturada respiratori. Havia complert 79 anys el passat 21 de juliol. Sofria d'emfisema i portava tres setmanes en teràpia intensiva en un hospital de Polanco.

Junt amb la seva germana Montserrat i la seva bessona Ana María, Tere va fundar la Galeria Pecanins, que l'octubre celebrarà seu 45 aniversari, a la colònia Juárez, després Zona Rosa, que ha destacat per recolzar les idees dels artistes emergents de cada dècada.
Arribades a Mèxic el 1950, les Pecanins també es van d
edicar a promoure l'art català a Mèxic i viceversa. Inclusivament, de 1972 a 1976 van obrir un sucursal de la galeria a Barcelona.

Al llibre Pecanins, publicat amb motiu de l'aniversari 35 de la galeria, Tere, que va enviduar molt jove, explica al crític d'art Luis Carlos Emerich els seus principis en l'art: "Jo vaig entrar a treballar a la Galeria Tusó, al carrer de Florència, on vaig perdre els pocs diners que m'havia deixat el meu marit, però allà vaig conèixer Vlady, a Cuevas, a Felguérez, i a molts altres artistes joves."

Hi havia un estudi de decoració al carrer de Gènova i un parell dels seus integrants havien de decorar un hotel a Acapulco: "Montse i a mi ens van encarregar els quadres, els marcs, les cortines i les làmpades. Cada cap de setmana ens n'anàvem a Acapulco a instal·lar les coses. Jo vaig deixar la Galeria Tusó perquè a partir d'això ens van sortir alguns altres treballs..”

Amistat amb pintors

L'arquitecte Noldi Schereck, per la seva part, decorava l'hotel President i els va demanar la seva ajuda en la decoració de parets: Quan comencem a buscar quadres, com gravats antics italians, vam conèixer el senyor Rafael Sánchez Ventura, un catedràtic madrileny ja retirat ens va aconsellar que obríssim una galeria, ja que a la Galeria Tusó jo ja m'havia relacionat amb molts pintors. Érem amics de Pancho Corzas, de Leonel Góngora, de José Muñoz Medina. Després van conèixer Fernando García Ponce i Arnaldo Coen. Brian Nissen ja les coneixia.

La galeria va obrir les seves portes el 1964, al carrer de Florència: Exposàvem art contemporani en la part que donava al carrer i antiguitats a la rebotiga, amb les quals vam mantenir la galeria al principi. Vam tenir gran col·laboració, ja que es va inaugurar amb obres de Corzas, Belkin, Coen, Bragar, García Ponce i Maxwell Gordon.
Als dos anys, tanmateix, els van demanar la casa perquè, danyada per una tremolor, seria caiguda per construir un edifici. Un amic nostre, Joan Ramón Francés, ens va dir d'una casa al carrer d'Hamburg. Sens dubte, la renda era cinc vegades més que la que pagàvem a Florència. A baix era una sabateria de Christian Dior i al costat esquerra una boutique molt exclusiva. Era molt absurd per a nosaltres, perquè la renda eren de 4 mil pesos, que després en va pujar a 6 mil. Encatifem el local, pintem les parets i comencem la gran aventura. Deixem les antiguitats i les decoracions, per dedicar-nos exclusivament a la Galeria Pecanins.

La seu actual de la galeria, a Durango 186, colònia Roma, es va inaugurar el 1984.
Paral·lelament a la seva activitat com a galerista, Tere també es va dedicar a la direcció artística de cinema i en ambientacions de telenovel·les com a Mirada de dona (1998).

Es va iniciar en el setè art per amistat amb els cineastes que en els anys 60 van començar a proposar un cinema mexicà independent de la indústria, primer des de la marginalitat fins a arribar a constituir amb els anys la base més sòlida del nou cinema


Impuls a joves artistes

Amb motiu de la defunció de Tere Pecanins, artistes i crítics van expressar a La Jornada:
José Luis Cuevas, pintor: Tere Pecanins va ser gran amiga meva, es tractava d'una persona veritablement esplèndida que estimava molt l'art. Amb la que jo més m'emportava de les tres germanes era justament amb Tere, per això lament profundament la seva mort. En els seus espais exhibien molt l'obra d'artistes joves mexicans i espanyols.


Héctor de Anda, artista plàstic: Tere i Ana María representen tota una època d'història en les arts. Les Pecanins han impulsat l'art a Mèxic. Van aportar la seva energia, passió i amor per l'art, aquest entusiasme per recolzar i creure en els joves.

Jorge Alberto Manrique, crític d'art: És una notícia que em fa molta pena, perquè Tere Pecanins va ser molt bona amiga meva. El seu treball|feina va ser formidable, com el que també van fer les seves germanes. Abans que res, destaco l'obra de la seva galeria, on es van exposar les propostes dels joves pintors dels anys 40 i dècades posteriors, sempre a la recerca dels nous talents.


Alberto Híjar, crític de arte: Aunque no la vaig conèixer personalment, vaig haver d'admirar la seva capacitat de treball|feina per impulsar artistes poc coneguts, fins a aconseguir el seu reconeixement. Va ser una galerista exemplar, independent dels patrocinis estatals, la qual cosa és molt desitjable perquè un treball|d'aquest tipus tingui continuïtat.


Armant Turó, galerista: Fueron pioneres a la Zona Rosa, molt lluitadores, sempre molt empresàries, molt lliurades a la seva tasca. La Galería Pecanins és mítica: tant de bo es mantingui per molts anys més!.


Les restes de Tere Pecanins són vetllades en una funerària dels carrers de General Prim, colònia Juárez i seran cremados avui a les 17 hores.

14/8/09

És noticia...

Donen a conèixer el llibre "Marques & Trade Marks Mex"
L'editorial catalana Gustavo Gili va presentar llibre en el qual els autors ofereixen mirada global sobre el disseny i la cultura gràfica.
.

Publicat Informador.com.mx
divendres 14 d'agost de 2009.


CIUTAT DE MÈXIC. -L'editorial catalana Gustavo Gili, especialista en la publicació de llibres d'art i arquitectura, va presentar aquí, el volum " Marques & Trade Marks Mex", en el qual els seus autors Quim Larrea i Ximena Pérez Grobet ofereixen una mirada global sobre el disseny i la cultura gràfica."

Marques & Trade Marks Mex" reuneix el destacat treball de 140 estudis i dissenyadors gràfics mexicans, en un llibre editat a tot color amb 477 pàgines i pastes dures de gran colorit, on figuren dos logotips per fullfulla, reunint més de 920 marques dels més diverses empreses, productes i serveis a Mèxic.

En entrevista amb Notimex, via telefònica, la dissenyadora gràfica Ximena Pérez Grobet, va comentar que la idea de crear aquesta obra va sorgir arran de la creació de llibres similars en Espanya i Portugal, en els quals també va col·laborar al costat de l'arquitecte espanyol Quim Larrea.

Aquests dos llibres van ser editats en blanc i negre, va continuar Pérez Grobet, d'allà va anar que va sorgir la idea de realitzar un volum que reunís, com els anteriors, les marques (logotips) més reconegudes dins del màrqueting mexicà.

Mèxic, va agregar, té una llarga tradició dins del que és el disseny gràfic prehispànic, però aquest amb el temps va anar rebent les més diverses influències, com l'europea, africana i més recentment la nord-americana.

Pérez Grobet destaca que el bon disseny és aquell que no es veu, però que compleix la seva funció de la millor manera, això vol dir que s'ha de pensar en el que l'empresa o producte necessita per ser identificat plenament al mercat.

La també editora va esmentar que amb aquesta obra es va tractar de millorar en tot el possible el realitzat en els dos volums de marques d'Espanya i Portugal, aconseguint en aquest de nou editat llibre, una major qualitat, des de la seva impressió fins als seus acabats.

La dissenyadora, que arrela actualment a Barcelona, Espanya, va afirmar que el disseny s'ha anat convertint en popular i això es deu que les empreses s'han adonat quan porten un logotip distintiu i únic que els seus productes o manufactures són més fàcils d'identificar.

El disseny, d'acord amb l'autora, s'ha tornat popular i tombat la seva mirada cap a l'interior, especialment a Mèxic, on molts productes i empreses s'identifiquen amb la iconografia maia, asteca o simplement colonials.

Dins del disseny gràfic prehispànic és important assenyalar que és de gran impacte visual, les figures, monogrames i seqüències que transmeten alegria i vitalitat, aconseguint així un tractament cromàtic despreocupat molt característic de Mèxic.

La molt original obra "Marques & Trade Marks Mex" és la resposta de 140 estudis i dissenyadors gràfics independents a una convocatòria realitzada per l'autora i l'arquitecte Larrea, en aquest compendi es mostren els monogrames de 2000 al 2007.

Ximena Pérez Grobert és llicenciada en Disseny Industrial per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, ha cursat estudis en disseny artístic i tipogràfic a la ciutat de Nova York i disseny digital al Japó.

El 1992 decideix incursionar en el disseny editorial i a la producció de llibres d'art (fotografia, arts visuals, arquitectura i pintura), té el seu propi segell editorial `Nowhere Man Press `, també realitza treballs per a instal·lacions tipogràfiques en galeries i diversos escenaris.
Finalment, l'autora de " Marques & Trade Marks Mex", va comentar que aquesta obra sigui d'utilitat per als creatius del disseny, així com també per als estudiants de màrqueting i altres punts creatius mexicans que amb tota seguretat trobaran a les pàgines d'aquest treball respostes a les seves recerques.

19 i 20 d'agost. Masterclass i concert de jazz

DE DJANGO REINHARDT A WES MONTGOMERY:

MASTERCLASS I CONCERT

amb Ken Basman i Pere Soto




Publicat a Revolucionemos Oaxaca
Divendres 14 d'agost de 2009.


Estimats amics, i mitjans d'informació,
A l'agost, amb motiu de l'estada a Oaxaca dels músics Kennet Basman (canadenc establert a San Miguel de Allende, Guanajuato) i Pere Soto (català vinculat sentimentalment a Oaxaca des de fa més d'un lustre), i per aprofitar el talent d'aquests dos extraordinaris intèrprets i mestres de jazz, l'Institut d'Arts Gràfiques de Oaxaca, a través de la Fonoteca Eduardo Mata i el Cineclub El Pochote, conviden a tots els músics i guitarristes fervorós del jazz i al públic en general, per tal que assisteixin a la masterclass que ambdós artistes impartiran els dies 19 i 20 d'agost a les instal lacions del Cineclub El Pochote / Fonoteca Eduardo Mata, ubicats a García Vigil 817, al Centre Històric de la ciutat de Oaxaca de Juárez. Les classes es verificaran durant el dia a partir de les 11 hores i tindran, cadascuna, una durada de 3 hores en què tots dos guitarristes compartiran amb alumnes i públic assistent vides, estils, tècniques, repertoris, anàlisi musical de guitarristes de Django Reinhardt a Wes Montgomery, recolzats amb àudio i projeccions de video.

Els interessats poden dirigir-se a la Fonoteca Eduardo Mata, situada a García Vigil 817, Centre Històric, Oaxaca (entrada pel carreró Marcos Pérez). També poden trucar al (951) 514 1194 de la ciutat de Oaxaca. La quota de recuperació per als assistents és de 200 pesos.

4/8/09

Catalunya al cor: Agenda d'agost de 2009

Dissabte 01 d’agost de 2009
Hora: 22:00

Zinco Jazz Club
Montolinia 20,
Centro HistóricoMéxico City

CaboSanRoque
Música a máquina


Dimarts 04 d’agost de 2009
Hora: 20:00
Festival Internacional de Arte Contemporaneo,

FIAC Teatre “Manuel Doblado”
Leon, Guanajuato
CaboSanRoque
Música a máquina



Dimecres 05 d’agost de 2009
Hora: 19:30
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Cicle de cine amb els curtmetratges:
Alice et moi

Premi del jurat al millor curtmetratge
Director: Micha Wald
País: Bèlgica
Duració: 19 minuts

Faith in chaos
Premi Especial del jurat
Director: Sergi Agustí
País: Espanya
Duració: 17 minuts

Un candombe para Doña Soledad
Premi del Públic
Directora: Laura González
País: Uruguay
Duració: 22 minuts


Viernes 07 d'agost de 2009
Hora: 20:00
Teatre de la ciutat, San Francisco.
Pachuca de Soto
[Estat: Hidalgo]
Mèxic
Preu: 150.00 $
LA DESOBEDIENCIA: Yo no soy bonita
de la catalana Angèlica Liddell


Divendres 07 d'agost de 2009
Hora: 19:00
Centre Cultural d'Espanya
Carrer Guatemala, 18
[Centre històric Mèxic D:F.]
Mèxic D.F.
Presentació del llibre QUERIDO PÚBLICO
del català Roger Bernat.


Divendres 07 d’agost de 2009
Hora: 19:00
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Representació teatral de l’obra "Noches de amor efímero"
de la companyia Alcatraz Teatro. Adaptació basada en els textos de: August Strindberg i Paloma Pedrero.
Duració: 60 min.


Dissabte 08 d'agost de 2009
Hora: 19:10
Teatre "San Jeronimo"
Plaza Pública de la Unidad Independencia
(unitat Independencia del IMSS)
Mèxic D.F.
Espectacle DOMINIO PÚBLICO
del català Roger Bernat.


Dissabte 08 d’agost de 2009
Hora: 16:00
Foro al aire libre
La casa del lago
México City
CaboSanRoque
Música a máquina


Dissabte 08 d'agost de 2009
Hora: 17:00
Centre Cultural d'Espanya
Carrer Guatemala, 18
[Centre històric Mèxic D:F.]
Mèxic D.F.
LA DESOBEDIENCIA: Yo no soy bonita
Presentació del treball d'Angèlica Liddell


Diumenge 09 d'agost de 2009
Hora: 19:00
Teatre Julio Jiménez Rueda
Plaza de la República 154
Col. Tabacalera
CP 06030, Cuauhtémoc,
Mèxic Districte Federal
Preu: 150.00 $
LA DESOBEDIENCIA: Yo no soy bonita
de la catalana Angèlica Liddell


Diumenge 09 d’agost de 2009
Hora: 13:00
Foro al aire libre
La casa del lago
México City
Entrada Lliure.
CaboSanRoque
Música a máquina


Dimecres 12 al dimecres 26 d’agost de 2009
Hora: 18:30
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Inauguració de l’exposició de pintura d’en Javier Saavedra


Dimecres 12 d’agost de 2009
Hora: 19:30
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Cicle de cine amb els curtmetratges:
Los perros de Pavlov
Menció Especial a la millor Direcció.
Director: Kike Maillo
País: Espanya
Duració: 14 minuts

Recursos humanos
Menció Especial al millor Guió.
Director: J. Javier Rodríguez
País: Espanya
Duració: 14’30 minuts

Diez minutos
Menció Especial a la millor interpretació.
Director: Alberto Ruíz
País: Espanya
Duració: 15 minuts

La gota
Premio prima a la primera obra.
Director: Alfonso Sánchez
País: Espanya
Duració: 9’30 minuts.


Dissabte 15 d’agost de 2009
Hora: 20:00
La Biznaga
Carrer García Vigil 512, Centre Històric
Oaxaca
De Django Reinhardt a Wes Montgomery
Concert de jazz amb Ken Basman i el català Pere Soto


Dissabte 15 d’agost de 2009
Hora: 18:00
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Concert coral a càrrec de "Ensamble Coral Bel Canto" i "Mester de Juglaria"


Dimarts 18 d’agost de 2009
Hora: 22:00
El Borgo Jazz
Carrer Murguía 202, Centre Històric
Oaxaca
De Django Reinhardt a Wes Montgomery
Concert de jazz amb Ken Basman i el català Pere Soto


Dimecres 19 d’agost de 2009
Hora: 23:00
Colectivo Central
Carrer Hidalgo 302, Centre Històric
Oaxaca
De Django Reinhardt a Wes Montgomery
Concert de jazz amb Ken Basman i el català Pere Soto


Dimecres 19 d’agost de 2009
Hora: 19:30
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Cicle de cine amb els curtmetratges:
Quedaos en casa
Millor curtmetratge de ficció
Director: Stacis Athanasíu
País: Grècia
Duració: 15 minuts

Mesquita no
Millor curtmetratge documental
Director: Alberto Aranda i Guillermo Cruz
País: Espanya
Duració: 28 minuts

La China
Premi del públic
Director: Diego Postigo i Antonia Sanjuan
País: Espanya
Duració: 18 minuts


Dimecres 19 i dijous 20 d’agost de 2009
Hora: 11:00 a 14:00
Fonoteca Eduardo Mata / Cineclub El Pochote
Carrer García Vigil 817, Centre Històric,
(entrada por el carreró Marcos Pérez)
Oaxaca
Quota de recuperació: 200 pesos
Xerrada i Masterclass De Django Reinhardt a Wes Montgomery
A càrrec de Ken Basman i el català Pere Soto.
Vides, estils, repertoris, anàlisis de les seves músiques amb discografía i video.
Informes en la Fonoteca o al 951.514.1194


Dijous 20 d’agost de 2009
Hora: 20:00
Galería Arte de Oaxaca
Murguía 105, Centre Històric
cuota de recuperación: 50 pesos
De Django Reinhardt a Wes Montgomery
Concert de jazz amb Ken Basman i el català Pere Soto


Dijous 20 d’agost de 2009
Hora: 23:00
Colectivo Central
Carrer Hidalgo 302, Centre Històric
Oaxaca
De Django Reinhardt a Wes Montgomery
Concert de jazz amb Ken Basman i el català Pere Soto


Dissabte 22 d’agost de 2009
Hora: 18:00
Casa de cultura Azcapotzalco
Avinguda Azcapotzalco 605
Colònia Azcapotzalco, prop del metro Camarones
Concert de la Massa Coral de l’Orfeó Català de Mèxic


Dimecres 26 d’agost de 2009
Hora: 19:30
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Cicle de cine amb els curtmetratges:
Bota de oro
Premi Opera Prima
Director: José Luis Baringo
País: Espanya
Duració: 10 minuts

Niños del agua
Menció a la millor direcció
Directors: Marta Martínez i Luna Haro
País: Espanya
Duració: 16 minuts

Papás y mamás
Menció al millor guió
Directors: Marisa Crespo i Moisés Romera
País: Espanya
Duració: 3:30 minuts

Nieve de Medina
Menció a la millor interpretació
País: Espanya
Duració: 8 minuts
 

Divendres 28 d’agost de 2009
Hora: 19:00
Orfeò Català de Mèxic
Carrer Marsella 45 [entre Nápoles i Dinamarca]
Metro: 1 - Insurgentes
MetroBus: A - Insurgentes
Colònia Juárez
Delegación Cuauhtemoc
06600 Mèxic Districte Federal
Mèxic
Representació teatral de l’obra "Noches de amor efímero"
de la companyia Alcatraz Teatro.
Adaptació basada en els textos de: August Strindberg i Paloma Pedrero.
Duració: 60 minuts






ROGER BERNAT
Inicia la seva formació en el camp de l’arquitectura a partir de la qual s’interessa pel teatre. Estudia Direcció i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona on es gradua amb el Premi Extraordinari 1996. L’any 1997 funda General Elèctrica amb Tomàs Aragay, un Centre de Creació per al Teatre i la Dansa que l’any 2001 tanca.
Alguns projectes teatrals: 10.000 Kg (Premi Especial de la Crítica 96/97); Confort Domèstic (Premi de la Crítica al Text Dramàtic 97/98), Àlbum, Trilogia 70, Bones Intencions, el cicle Bona Gent, LALALALALA, Amnèsia de Fuga, Tot és perfecte o Rimuski. Actualment està de gira amb Domini Públic. Alguns projectes de video: Polar, Vero, La Tribu o El que sap tothom i ningú no gosa dir.

+ informació:
FFF [web de Roger Bernat]
Domini Públic en Mèxic


Llibre "QUERIDO PÚBLICO"
Sinopsis:
Aquest no és un llibre sobre art, sinó sobre els que estan de l'altre costat i en el qual quinze especialistes, des del neurocientífic fins l'antropòleg, prenen el terreny de les arts com a camp d'anàlisi per definir les característiques de l'espectador immers en la pròpia obra.

"DOMINI PÚBLIC"
Sinopsis:
Domini Públic prescindeix de l’actor com a punt central de l'espectacle i deixa el públic com a únic participant. No es tracta de convertir l’espectador en actor sino d’atendre a les possibilitats narratives del grup a partir d’eines estadístiques. Els espectadors formaran part d’una ficció sense necessitat de mostrar-se com a individus en un escenari que, d’altra banda, tindrà tants actors com espectadors hi hagi al teatre.



ANGÈLICA LIDELL
Angélica Lidell nascuda a Girona el 1966, és una dramaturga i actriu espanyola. És llicenciada en Psicologia i Art Dramàtic. A partir de 1988, va començar la seva carrera com a dramaturga.
Dins dels autors teatrals contemporanis, sorgits a partir dels anys 80, Angélica Lidell és un dels noms més valorats. El seu teatre, que fuig de tota dramatúrgia convencional, tendeix a mostrar-nos els aspectes més foscos de la realitat contemporània: el sexe i la mort, la violència i el poder, els mites antics i moderns són alguns dels temes obsessius de la seva escriptura.
Obra dramàtica:
1988. Greta vol suïcidar.
1993. Leda.
1999. Gos mort en sec: els forts. (Obra seleccionada per el Centro Dramático Nacional per a ser inclosa en la Xarxa de Teatres Europeus).
2000. La falsa suïcida.
2001. Once upon a time in West Asphixia.


"LA DESOBEDIENCIA (yo no soy bonita)"
Sinopsis:
Un dur exercici de memòria personal convertit en acte de desobediència poètica. "En una societat misògina, androcentrisme i patriarcal, les dones es divideixen en tres: verges, paridoras i putes. El meu cos es converteix en una agressió contra la societat.



CABOSANROQUE
En aquesta visita a Mèxic, el grup català CaboSanRoque presenta Música a màquina, un concert on cinc dels seus integrants comparteixen escenari amb una rentadora polifónica a cadena de bicicleta.
La rentadora de la família Caba, que després de tants anys feia més soroll que colada (rentat de roba bruta d'una casa), és la protagonista d'aquest concert. Aquesta vella rentadora té la particularitat d'interpretar les peces de roba que renta.
Així, en funció del teixit, del color, de les gotes de suor i la brutícia de la roba, apareix una música o una altra. Tot un conjunt de paràmetres que la rentadora interpreta i transforma en moviment d'engranajes, cilindres i martillos de piano que actuen sobre diferents instruments.
El que resulta d'aquesta trobada són temes instrumentals bastits sobre seqüències mecàniques i repetitives, gairebé obsessives, en què la intervenció dels músics transforma la repetició -loops- de la màquina en escenaris musicals i visuals dispersos.
Música a màquina: Concert per a autòmats i orquestra dirigits per una rentadora. CaboSanRoque són: Roger Aixut, Ramon Garriga, Josep Vaig seguir, Alberto Mezquiriz i Laia Torrents.
Disseny de l'espectacle, construcció d'autòmats, composició, escenografia i vestuari: CaboSanRoque
Sobre CaboSanRoque
CaboSanRoque neix en l'any 2001 com orquestra de saleta i menjador. Sis anys més tard, havent passat pel quart pis del carrer Elisabets, el tercer del carrer Ciutat, el principal de Travessera i pel forat de Sant Llàtzer en el cor del Raval (local de 15 m2 que més tard es converteix en una peluqueria pakistanesa), CaboSanRoque disposa per primera vegada d'un espai de treball que li permet afrontar i fer realitat nous reptes i projectes impossibles fins a aquest moment. S'inaugura la França Xica com espai obert a la inspiració i la suor. La trajectòria del grup mai ha estat una línia recta i de fet, cada vegada hi ha més desdoblaments i línies bífidas, que cohabitan també, amb dobles i fins a triples personalitats.
Aquests desdoblaments fan possible que CaboSanRoque s'estigui passejant per l'escena musical, per festivals de teatre, de titelles, de robótica, objectes, sense saber massa de tot això.
Després de l'edició amb g3g records dels dos primers treballs discogràfics (CaboSanRoque, 2003 i França Xica, 2005), actualment se'ls pot veure en directe amb el seu muntatge La Caixeta de CaboSanRoque, i en concert presentant el seu nou disc Música a Màquina (Autoeditado, 2007). CaboSanRoque és, en origen, una petita-gran orquestra de més de 40 instruments, molts d'ells construïts pels seus integrants, fets a partir d'objectes trobats en el carrer, que conviuen amb instruments convencionals i uns altres de joguina. Discografía: CaboSanRoque, G3G Records, 2003 Membrillo EP, CaboSanRoque vs Luciano Bruchstuecke, 2003 França Xica, G3G Records, 2005 Música a màquina, Autoeditat CaboSanRoque, 2007
Altres col·laboracions: BAM 2003 de Wam produccions, Made In Barcelona de K Indústria, Natura Blanc Compliation de Verds Records, Contes de Tots els Colors de Tantagora edicions, El Bes a Klimt de Sònia Carmon



PERE SOTO i TEJEDOR
Pere Soto i Tejedor (Badalona, Barcelona, Catalunya). És guitarrista, compositor, arreglista, productor discogràfic i un dels principals ejecutantes de jazz manouche o gipsy jazz en el panorama contemporani, a més de free jazz i música brasilera. Ha format diferents bandes per diversos països, amb una carrera a nivell internacional des dels anys 80.
Amb formació en solfeig, piano, guitarra, banjo, sota elèctric, harmonia, història de la música, contrapunto, formes, instrumentación, harmonia del segle XX. Ha estat discípulo de Gabriel Breznic en harmonia clàssica i en formes musicals, en l'Escola Zeleste de Barcelona. En 1989 el seu primer disc LP Coincidencies va ser nominat a millor disc de l'any per Nacional-Ràdio 4.


En els 90 va viure en Ámsterdam, on va participar durant dos anys en nombrosos esdeveniments jazzísticos d'Holanda i la resta d'Europa. Participant en el Festival de Jazz Experimental d'Eindhoven (Holanda) al costat de Tom Cora (New York) i Niko Langenhuisen (Amsterdam) va gravar un programa especial per a "Jazz&Co" de TV3, amb el seu grup Pere Soto & Bill Gerhardt Quartet.
El 1991 va participar en les "Festes de la Merce de Barcelona". En aquella època va integrar amb el pianista americà Bill Gerhardt (Premi "Down Beat" de composició i piano), el grup "Pere Soto and Bill Gerhardt Quartet", amb John Engels a la bateria i Arjen Gorter al contrabaix. Ambdós primeres figures en l'escena del jazz internacional.
A La primavera del 92 grava a Hilversum, Holanda, el seu primer CD "Metanoic", elegit com a millor disc del mes i un dels 12 discs de l'any per Jazz South Art Federation (USA). Al seu segon disc, "Particular Vernacular", gravat el 1994 a Nova York van participar els músics nord-americans: Jeff Ballard, a la bateria; Ben Allison, al contrabaix; Dave Douglas, a la trompeta; Dave Liebman al saxo soprano, i Bill Gerhardt al piano amb Pere Soto a la guitarra. Durant la primavera del 94 emprèn una sèrie de concerts pels estats de Carolina del Norte i Carolina del Sur (USA) i dóna una Masterclass en la Wake Forest University de la ciutat de Winston-Salem (N.C.). El 2000 viatja a Mèxic, a l'estrena mundial del seu "Quartet núm. 2" per a cordes, pel Quartet de la Ciutat de Mèxic.
Des de l'any 1984 és líder del grup de jazz manouche "Django's Castle". En l'actualitat participa activament a nivell mundial en discs i concerts.
Durant 2001 grava en els estudis de St. Cugat del Vallès (Barcelona) "Embassaments acústics" el seu disc "Nuages". A l'any següent, "Prisoners of Love", i en 2003 "Bolero per a Arely" amb el seu grup Django's Castle (en homenatge a la figura de Django Reinhardt).
Des de l'any 2002 és membre de l'Associació de compositors de Catalunya. El seu disc més recent és "Swing Gitane".


2/8/09

Una visita de fa poc... [29/07/2009]

Simón en el Orfeó Català de Mèxic

Simón de las Indias Orientales compleix un nou encàrrec, que aquesta vegada visita la Catalunya local dins de México-Tenochtitlan, la Festa de sant Joan...